Profese online 2008, 1(2):89-101 | DOI: 10.5507/pol.2008.009

PODPORA KRITICKÉHO MYŠLENÍ A POUŽÍVANÍ AKTIVIZAČNÍCH METOD VE VÝUCE OŠETŘOVATELSTVÍ

Magda Taliánová1, Martin Forejt2
1 Katedra ošetřovatelství, Fakulta zdravotnických studií, Univerzita Pardubice, Pardubice, Česká republika
2 Ústav preventivního lékařství, Lékařská fakulta, Masarykova univerzita, Brno, Česká republika

Příspěvek popisuje používání aktivizačních metod při výuce ošetřovatelství. Kromě třífazového modelu označovaného v češtině zkratkou EUR (evokace - uvědomění si významu - reflexe) zde uvádím také příklady metod, které je možné v jednotlivých fázích využít a to jak ze strany učitelů ošetřovatelství, tak i sester podílejících se na výuce či edukaci klientů. Uvádím také výsledky výzkumu zaměřeného na aktivizaci ve výuce jako jeden z pilířů kritického myšlení.

Klíčová slova: kritické myšlení, aktivizační metody ve výuce, model EUR, kognitivní dovednosti, metakognitivní dovednosti, ošetřovatelství, studenti

Zveřejněno: září 2008  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Taliánová, M., & Forejt, M. (2008). PODPORA KRITICKÉHO MYŠLENÍ A POUŽÍVANÍ AKTIVIZAČNÍCH METOD VE VÝUCE OŠETŘOVATELSTVÍ. Profese Online1(2), 89-101. doi: 10.5507/pol.2008.009
Stáhnout citaci

Reference

  1. GAVORA, P. 1988. Učenie sa z textu a metakognitívne procesy. Pedagogika, 1988, roč. 38, č. 6, s. 661-672.
  2. GRECMANOVÁ, H. 2007 Cyklus PANORAMA: Jaké jsou ve skutečnosti metody výuky na našich školách? [on line]. [cit. 2007-08-06]. Dostupné na www: <http://www.ucitelské-listy.ceskaskola.cz>.
  3. GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E., NOVOTNÝ, P. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. 1.vyd. Olomouc: Hanex, 2000. 8 s. ISBN 80-85783-28-2.
  4. KOTRBA, T., LACINA, L. 2007. Praktické využití aktivizačních metod ve výuce. 1.vyd. Brno: Barrister and Principal, 2007.188 s. ISBN 80-87029-12-7.
  5. STEEL, J. L., MEREDITH, K. S., TEMPLE, C., WALTER, S. 1998. Rozvíjení kritického myšlení. Čtením a psaním ke kritickému myšlení. Příručka II. 1998.
  6. ŠKRLA, P., ŠKRLOVÁ, M. 2003. Kreativní ošetřovatelský management. Praha: Advent-Orion, 2003. 477 s. ISBN 807219-014-8.
  7. ŠPIRUDOVÁ, L., TOMANOVÁ, D., KUDLOVÁ, P., HALMO, R. 2007. Multikulturní ošetřovatelství II. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2005. s. 200-208. ISBN 80-247-1213-X.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.