Profese online 2011, 4(1):11-15 | DOI: 10.5507/pol.2011.003

The nurses' motivation to the qualification's improvement

Alena Lasovská1, Jaroslava Králová2
1 Department of Neurology, Ostrava University Hospital, Ostrava, Czech Republic
2 Department of Social Medicine and Health Policy, Faculty of Medicine, Palacký University, Olomouc, Czech Republic

The report presents the outcomes of the survey which dealed with nurses' motivation to the qualification's improvement. This survey was realized among 291 nurses working in the teaching hospital in Ostrava.

Aim: The aim of the article was to find out the motivation factors that influence the decision making process of the nurses to continue their education and that was done on the basis of the importance of these factors for them and satisfaction with the factors.

Methods: The theoretical resource for the research was Maslow's pyramid of needs and Herzberg's motivation theory. Pre-research was realised with the help of half-structured interwiev. The main survey was done by the questionnaire.

Results: During decision making process the most important factors for nurses were keeping the salary and the job. These factors were filed to confidence's and security's needs according to Maslow and to the hygienic factors according to Herzberg. Simultaneously nurses felt that keeping and improving of their mental abilities (the self fulfilment's needs according to Maslow and motivation factors according to Herzberg) were important too.

Conclusions: The results show that the nurses were influenced by the hygienic factors (confidence's and security's needs), which are external incentives. Simultaneously they were influenced by the motivation factors (the self fulfilment's needs), which are the "right" (internal) motivators. By these motivators individual is encouraged to activity although the effect of external incentives stopped.

Keywords: motivation factors, hygienic factors, satisfaction, needs, education, motivation

Published: April 2011  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Lasovská, A., & Králová, J. (2011). The nurses' motivation to the qualification's improvement. Profese Online4(1), 11-15. doi: 10.5507/pol.2011.003
Download citation

References

  1. BÁRTLOVÁ, S. 2005. Sociologie medicíny a zdravotnictví. 6. vyd. Praha: Grada, 2005. 188 s. ISBN 80-247-1197-4.
  2. DUCHOŇ, B., ŠAFRÁNKOVÁ, J. 2008. Management. Integrace tvrdých a měkkých prvků řízení. 1. vyd. Praha: C. H. Beck, 2008. 378 s. ISBN 978-80-7400-003-4.
  3. FOLTÝNOVÁ, J. 2008. Motivační faktory v práci dělnic. Bakalářská práce obhájená na Filozofické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci, r. 2008. 72 s. Depon in: Archiv Univerzity Palackého v Olomouci.
  4. HAROKOVÁ, S. 2007. Management celoživotního vzdělávání nelékařských zdravotnických pracovníků v Lázních Darkov, a.s. Diplomová práce obhájená na Lékařské fakultě Univerzity Palackého v Olomouci, r. 2007. 114 s. Depon in: Archiv Univerzity Palackého v Olomouci.
  5. MUŽÍK, J. 2006. Andragogické aspekty celoživotního vzdělávání sester. In MARKOVÁ, E. (ed.). Dny Marty Staňkové III: vzdělávání sester: současnost a očekávání: sborník z mezinárodní konference. 1. vyd. Praha: Galén, 2006. s. 69-71. ISBN 80-7262-434-2.
  6. PECHOVÁ, A. 2006. Vzdělávací potřeby sester. In MARKOVÁ, E. (ed.). Dny Marty Staňkové III. Vzdělávání sester: současnost a očekávání: sborník z mezinárodní konference. 1. vyd. Praha: Galén, 2006. s. 50-53. ISBN 80-7262-434-2.
  7. PLAMÍNEK, Jiří. Tajemství motivace. Jak zařídit, aby pro nás lidé rádi pracovali. 1. vyd. Praha: Grada, 2007. 128 s. ISBN 978-80-247-1991-7.
  8. STAŇKOVÁ, M. 2002. České ošetřovatelství 11. Sestra - reprezentant profese. 1. vyd. Brno: IPVPZ, 2002. 78 s. ISBN 80-7013-368-6.
  9. SUCHÁ, J. 2006. Motivační postoje celoživotního vzdělávání nelékařů. Bakalářská práce obhájená na Lékařské fakultě Univerzity Palackého v Olomouci, r. 2006. 75 s. Depon in: Archiv Univerzity Palackého v Olomouci.
  10. ŠPIRUDOVÁ, L., KRÁLOVÁ, J. 2006. Uplatňují naše sestry důležitou profesní roli advokátky pacienta? Ošetřovatelství. Teorie a praxe moderního ošetřovatelství. 2006, roč. 8, č. 1-2, s. 17-20. ISSN 1212-723X.
  11. TÓTHOVÁ, V. 2006. Vztah mezi vzděláváním sester a zavedením ošetřovatelského procesu. In: JOBÁKOVÁ, M. a kol. Změny v roli sestry na počátku nového tisíciletí: sborník příspěvků z konference s mezinárodní účastí. 1. vyd. Brno: NCONZO, 2006. 208 s. ISBN 80-7013-449-6.
  12. VÉVODA, J., IVANOVÁ, K., HORVÁTH, M. 2005. Pracovní motivace zdravotních sester. Zdravotnictví v České republice. 2005, roč. 8, č. 1, s. 24-28. ISSN 1213-6050.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.