Profese online 2017, 10(1):8-14 | DOI: 10.5507/pol.2017.002
Východiska: V současně době v České republice chybí dotazník, který by ověřil úroveň znalostí pacientů s diabetem. Takový dotazník je potřebný, protože počet nemocných s diabetem stále stoupá a je třeba, aby bylo možné hodnotit efektivitu prováděné edukace, která je personálně i časově velmi náročná. Dotazník posuzující znalosti pacientů je jednou z možností, jak lze efektivitu edukace hodnotit.
Cíl: Cílem práce bylo vytvořit znalostní dotazník pro osoby s diabetem. Součástí tohoto cíle bylo navrhnou hlavní témata, oblasti a konkrétní položky nově tvořeného znalostního dotazníku, zhodnotit obsahovou validitu hlavních navržených oblastí, konkrétních navržených položek dotazníku a jednotlivých částí celého dotazníku.
Metody: Pro tvorbu samotného dotazníku a pro hodnocení jeho obsahové validity byla navázána spolupráce s 12 odborníky z praxe. Na základě této spolupráce pomocí výzkumné metody Delphi, studia odborné literatury a publikací, byla navržena hlavní témata dotazníku, jeho hlavní oblasti a konkrétní položky. Obsahová validita byla zhodnocena pomocí výpočtu indexu obsahové validity.
Výsledky: Finální podoba dotazníku je tvořena 4 hlavními tématy, 16 oblastmi a 53 položkami. Index obsahové validity (CVI) se pro jednotlivé oblasti dotazníku pohyboval v rozmezí 0,50 až 1,00, pro jednotlivé položky v rozmezí 0,33-1,00. CVI pro jednotlivé části dotazníku (S-CVI/Ave) se pohyboval v rozmezí 0,90-0,98.
Závěr: Nově vytvořený měřící nástroj k hodnocení znalostí u pacientů s diabetem byl zhodnocen jako obsahově vysoce validní. V následujících krocích výzkumu budou ověřovány další psychometrické vlastnosti dotazníku a jeho srozumitelnost pro respondenty.
Přijato: duben 2017; Zveřejněno online: duben 2017; Zveřejněno: duben 2017 Zobrazit citaci
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.