Profese online 2016, 9(1):9-16 | DOI: 10.5507/pol.2016.002

Konformita u českých a amerických adolescentů

Simona Dobešová Cakirpaloglu1,2, Michaela Pečtová2, Šárka Vévodová3
1 Katedra psychologie a patopsychologie, Pedagogická fakulta, Univerzita Palackého, Olomouc, Česká republika
2 Katedra psychologie, Filozofická fakulta, Ostravská univerzita, Ostrava, Česká republika
3 Ústav společenských a humanitních věd, Fakulta zdravotnických věd, Univerzita Palackého, Olomouc, Česká republika

Východiska: Konformita se obecně definuje jako individuální způsob přizpůsobení se nátlaku referenční skupiny. Širší pojetí konformity zahrnuje shodný proces, kdy se však jedinec přizpůsobuje institucím nebo širším, méně strukturovaným seskupením lidí. Společnou charakteristikou různých pojetí konformity je, že tomuto procesu předchází konflikt mezi niterními silami osobnosti, které navádějí jedince, aby jednal podle vlastního přesvědčení a vnějšími silami skupiny, které dotyčnou osobu nutí, aby jednala dle očekávání skupiny.

Cíl: Ústředním cílem předkládané výzkumné studie byla analýza míry konformity u dvou skupin adolescentů. Na podkladě teoretické analýzy fenoménu konformity se výzkum konkrétně zaměřoval na zjištění vzájemných souvislostí mezi obecnou konformitou, vrstevnickou konformitou, vrstevnickým nátlakem a oblíbeností spolu s rizikovým chováním adolescentů. Účastníky výzkumu byli čeští a američtí studenti ve věku 18-21 let.

Metody: Pro zjištění plánovaných empirických údajů byly u obou souborů použity následující výzkumné metody: škála vrstevnického nátlaku, vrstevnické konformity, oblíbenosti a obecné konformity Santora, Messerveye a Kusumakara; a škála rizikového chování adolescentů, která byla vytvořena souhlasně s americkým Youth Risk Behavior Surveillence System.

Výsledky: Statistická analýza výsledků neprokázala existenci statisticky významného rozdílu v těchto skupinách ve vnímání skupinového nátlaku. Nicméně muži z obou skupin adolescentů vnímají skupinový nátlak více než ženy. Výsledky šetření poukázaly mimo jiné na to, že pro amerického adolescenta je typická vyšší submisivita vůči dospělým autoritám a jejich požadavkům, na druhé straně čeští adolescenti inklinují více k vrstevnické konformitě. U českých studentů byla prokázána nižší touha být oblíbený mezi vrstevníky, než u jejich amerických protějšků.

Závěry: Zjistili jsme, že existují shody i rozdíly mezi českými a americkými adolescenty v různých aspektech skupinové interakce. Zejména pak ve vnímání skupinového nátlaku, oblíbenosti, vrstevnické a obecné konformitě a rizikovém chování. Mezi českými a americkými adolescenty neexistuje statistický významný rozdíl v percepci vrstevnického nátlaku, nicméně co se týká pohlavních rozdílů, tak muži, jak čeští, tak američtí, vnímají vrstevnický nátlak více než ženy z obou zemí.

Klíčová slova: konformita, skupinový nátlak, oblíbenost, rizikové chování

Zveřejněno: duben 2016  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Dobešová Cakirpaloglu, S., Pečtová, M., & Vévodová, Š. (2016). Konformita u českých a amerických adolescentů. Profese Online9(1), 9-16. doi: 10.5507/pol.2016.002
Stáhnout citaci

Reference

  1. Eaton DK, Kann L, Kinchen S, Ross J, Hawkins J, Harris WA., ... Lim, C. Youth risk behavior surveillance-United States, 2005. Journal of school health. 2006;76(7):353-372. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  2. Fromm E. Bekstvo od slobode. Beograd: Nolit (SRB); 1978.
  3. Krech D, Crutchfield RS, Ballachey EL. Pojedinac u društvu. Beograd: Závod za udžbenike i nastavna Srbstva (SRB); 1972.
  4. Cialdini RB, Goldstein NJ. Social influence: Compliance and conformity. Annu. Rev. Psychol. 2004; 55:591-621. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  5. Brehm S, Kassin AM, Fein S. Social psychology. New York: Houghton Mifflin Company (US); 1999.
  6. Taylor ES, Peplau LA, Sears DO. Social psychology. New Jersey: Pearson Education (US); 2006.
  7. Santor DA, Messervey D, Kusumakar V. Measuring peer pressure, popularity and conformity in adolescent boys and girls. J of youth and adol. 2000;29(2):163-182. Přejít k původnímu zdroji...
  8. Vantieghem W, Huyge E, Van Houtte M. Are girls more resilient to pressure for gender conformity than boys? The association between pressure for gender conformity and academic self-efficacy. Sex roles. 2015;73(1):1-15. Přejít k původnímu zdroji...
  9. Hewstone M, Stroebe W. Sociální psychologie. Praha: Portál; 2006.
  10. Toelch U, Dolan RJ. Informational and Normative Influences in Conformity from a Neurocomputational Perspective. Trends in cognitive sciences. 2015;19(10):579-589. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  11. Jelínek M, Květon P, Vobořil D, Blatný M, Hrdlička M. Vrstevnická konformita jako faktor rizikového chování mladistvých: struktura, zdroje, dopady. Československá psychologie. 2006;50(5):393-404.
  12. Csemy L, Hrachovinová T, Krch DF. Alkohol a jiné drogy ve vysokoškolské populaci: rozsah, kontext, rizika. Adiktologie. 2004;4(2):124-135.
  13. Macek P. Adolescence. Praha: Portál; 2003.
  14. Dumas TM, Ellis WE, Wolfe DA. Identity development as a buffer of adolescent risk behaviors in the context of peer group pressure and control. J of adol. 2012;35(4):917-927. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  15. Iwamoto DK, Smiler AP. Alcohol makes you macho and helps you make friends: The role of masculine norms and peer pressure in adolescent boys' and girls' alcohol use. Substance use & misuse. 2013;48(5):371-378. Přejít k původnímu zdroji...
  16. Lansford JE, Dodge KA, Fontaine RG, Bates JE, Pettit GS. Peer rejection, affiliation with deviant peers, delinquency, and risky sexual behavior. J of youth and adol. 2004;43(10):1742-1751. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  17. Costello BJ, Hope, TL. Peer Pressure, Peer Prevention: The Role of Friends in Crime and Conformity. Oxford: Routledge; 2016. Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.