Profese online 2015, 8(1):39-46 | DOI: 10.5507/pol.2015.006

VÝZNAM EDUKACE V OBLASTI KOJENÍ

Jana Chrásková1,2, Mária Boledovičová3
1 Ústav porodní asistence, Fakulta zdravotnických věd, Univerzita Palackého, Olomouc, Česká republika
2 Katedra ošetřovatelství a porodní asistence, Fakulta zdravotnických studií, Univerzita J. E. Purkyně, Ústí nad Labem, Česká republika
3 Katedra ošetřovatelství a porodní asistence, Zdravotně sociální fakulta, Jihočeská univerzita, České Budějovice, Česká republika

Východiska: Kojení a výživa mateřským mlékem je přirozenou a nenahraditelnou stravou pro novorozence. Dle WHO je mateřské mléko nejvhodnější potravou pro všechny děti včetně nedonošených a nemocných dětí. Aby kojení mohlo být správné, dostatečné a výlučné, je zapotřebí o něm matky efektivně poučit.

Cíl: Cílem studie bylo analyzovat dosavadní používané edukační intervence a metody, které přinášejí efekt pro výlučné kojení dětí do období šesti měsíců.

Metodika: Pro získání dat za období 2004–2014 byly použity elektronické licencované a volně přístupné databáze. Kritéria pro zahrnutí studií byla: metoda edukace, podpora kojení, efektivita edukace, výlučné kojení do šesti měsíců. Uvedená kritéria pro zařazení analýzy splňovalo 19 studií z původně 38 dohledaných.

Výsledky: Nejefektivněji pro laktační poradenství se jeví metody názorné a praktické. Rovněž je třeba věnovat edukaci dostatek času a prostoru na dotazy žen. Edukaci v oblasti kojení je nutné zahájit v prenatálním období a ženy musí mít možnost systematického vzdělávání v uvedené oblasti.

Závěry: Pokud mají ženy dostatečné znalosti o kojení, snižuje se riziko vzniku komplikací, obtíží a výlučné kojení bude trvat co nejdéle, nejlépe do 6. měsíce života dítěte.

Klíčová slova: Přehledová studie, výživa novorozence, porodní asistentka, prenatální péče, laktační poradenství, podpora kojení, efektivita

Zveřejněno: duben 2015  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Chrásková, J., & Boledovičová, M. (2015). VÝZNAM EDUKACE V OBLASTI KOJENÍ. Profese Online8(1), 39-46. doi: 10.5507/pol.2015.006
Stáhnout citaci

Reference

  1. Juřeníková P. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada Publishing (CZ); 2010.
  2. Kuberová H. Didaktika ošetřovatelství. Praha: Portál (CZ); 2010.
  3. Zormanová L. Výukové metody v pedagogice. Praha: Grada Publishing (CZ); 2010.
  4. Chen P, Johnson L, Rosenthal M. Sources of Education About Breastfeeding and Breast Pump Use: What Effect do they Have on Breastfeeding Duration?AnAnalysis of the Infant Feeding Practices Survey II. Child Health Journal. 2012;16(7): 1421-30. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  5. Hannula L, Kaunonen M, Tarkka M.A systematic review of professional support interventions for breastfeeding. Journal of Clinical Nursing. 2008; 17(9):1132-43. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  6. Betzold Ch. A family practice breastfeeding education pilot program: an observational, descriptive study. International Breastfeeding Journal. 2007;2(4),356-89. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  7. Rosen I, Krueger M, Carney L, Graham J. Prenatal breastfeeding education and breastfeeding outcomes. The American Journal of Maternal Child Nursing. 2008;33(5):315-9. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  8. Olenick P. The Effect of Structured Group Prenatal Education on Breastfeeding Confidence, Duration, and Exclusivity to 12 Weeks Postpartum L.; JOGNN: Journal of Obstetric, Gynecologic & Neonatal Nursing, 2010 Sep; 39: Supplement 1: S104-5. Přejít k původnímu zdroji...
  9. Burmaz T, Zakarija-Grković I Effectiveness of the UNICEF/WHO 20 hour Course in Improving Health Professionals' Knowledge, Practices, and Attitudes to Breastfeeding: A Before/After Study of 5 Maternity Facilities in Croatia. Croatian Medical Journal. 2010;51(5):396-405. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  10. Ekström A, Kylberg E, Nissen E. A Process-Oriented Breastfeeding Training Program for Healthcare Professionals to Promote Breastfeeding: An Intervention Study. Breastfeeding Medicine. 2012; 7(2): 85-92. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  11. Blixt I, Ekström A, Mårtensson E. Process-oriented training in breastfeeding for health professionals decreases women's experiences of breastfeeding challenges. International Breastfeeding Journal. 2014; 9(15). Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  12. Khresheh R,SuhaimatA, Jalamdeh F,Barclay L.The effect of a postnatal education and support program on breastfeeding among primiparous women: A randomized controlled trial. International Journal of Nursing Studies, 2011 Sep; 48(9):1058-65. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  13. McQueen K, Dennis C, Stremler R, Norman C. A ilot randomized controlled trial of a breastfeeding self-efficacy intervention with primiparous mothers. JOGNN: Journal of Obstetric, Gynecologic & Neonatal Nursing, 2011;40(1):35-46. Přejít k původnímu zdroji...
  14. Simonetti V. A structured telephonic counselling to promote the exclusive breastfeeding of healthy babies aged zero to six months: a pilot study. International Journal of Nursing Practice. 2012;18(3),289-94. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  15. Tahir N, Alsadat N.Does telephone lactation counselling improve breastfeeding practices? A randomised controlled trial. International Journal of Nursing Studies. 2013;50(1),16-25. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  16. Pollard D. Impact of a Feeding Log on Breastfeeding Duration and Exclusivity. Maternal & Child Health Journal. 2011;15(3):395-400. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  17. Kamran A, Shrifirad G. Effectiveness of breastfeeding education on the weight of child and self-efficacy of mothers - 2011. Journal of Education and Health Promotion. 2012;1(11). Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  18. Akbarzadeh M, Bahmani N, Moatari M, Pourahmad, S. The impact of the BASNEF educational programme on breastfeeding behaviour in Iran. British Journal of Midwifery, 2013;21(4):276-84. Přejít k původnímu zdroji...
  19. Karkee R.Infant feeding information,attitudes and practices: a longitudinal survey in central Nepal. International Breastfeeding Journal. 2014;9(4). Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  20. Bonuck K, Stuebe A, Barnett J, Labbok M, Fletcher J, Bernstein P. Effect of Primary Care Intervention on Breastfeeding Duration and Intensity. American Journal of Public Health, 2014;104 (S1): Supplement: S119-27. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  21. Aksu H, Küçük M, Düzgün G.The effect of postnatal breastfeeding education/support offered at home 3 days after delivery on breastfeeding duration and knowledge: a randomized trial. Journal of Maternal-Fetal and Neonatal Medicine. 2011; 24(2):354-61. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  22. Rodrigues A. Validation of a flipchart for promotion of self-efficacy in breastfeeding.Acta Paulista de Enfermagem, 2013;26(6):586-93. Přejít k původnímu zdroji...
  23. Mydlilová A. Kojení donošených novorozenců. Česká gynekologie: Doporučené postupy v neonatologii. 2013; 78 (S1): Supplementum: S95-97.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.