Profese online 2013, 6(2):36-40 | DOI: 10.5507/pol.2013.018

HODNOCENÍ SPOKOJENOSTI PACIENTŮ S OŠETŘOVATELSKOU PÉČÍ

Jarmila Winklerová, Darja Jarošová
Ústav ošetřovatelství a porodní asistence, Lékařská fakulta, Ostravská univerzita, Ostrava, Česká republika

Cíl: Cílem studie bylo zjistit spokojenost pacientů s poskytovanou ošetřovatelskou péčí na vybraných odděleních dvou nemocnic Moravskoslezského kraje. Porovnat spokojenost pacientů podle zdravotnického zařízení a oddělení, kde byli hospitalizováni. Zjistit, zda existuje souvislost mezi demografickými a klinickými charakteristikami pacientů a jejich spokojeností s ošetřovatelskou péčí.

Metodika: Zkoumaný soubor deskriptivní korelační studie tvořilo 507 pacientů hospitalizovaných v období od února do března 2011 na 13 lůžkových odděleních v nemocnicích Karviná-Ráj a Orlová. Ke sběru dat byl použit standardizovaný dotazník Patient Satisfaction Scale (PSS), který měří spokojenost pacientů v jedenácti položkách třech oblastí - technické/racionální aspekty, podávání informací a oblast interakce a podpory.

Výsledky: Pacienti byli nejvíce spokojeni s technickými aspekty ošetřovatelské péče a nejméně s poskytováním informací. Demografické charakteristiky pacientů na jejich spokojenost zásadní vliv neměly. Pouze v jedné nemocnici (NsP Karviná) byli muži ve všech faktorech spokojenější než ženy a naopak nejmenší spokojenost udávali pacienti, kteří popisovali svůj zdravotní stav jako uspokojivý. V NsP Orlová udávali vyšší spokojenost s podporou a interakcí pacienti hospitalizovaní delší dobu.

Závěr: Výsledky studie neprokázaly statisticky významné rozdíly v hodnocení spokojenosti pacientů mezi nemocnicemi ani mezi sledovanými odděleními.

Klíčová slova: ošetřovatelská péče, nemocnice, pacient, spokojenost, PSS dotazník

Zveřejněno: říjen 2013  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Winklerová, J., & Jarošová, D. (2013). HODNOCENÍ SPOKOJENOSTI PACIENTŮ S OŠETŘOVATELSKOU PÉČÍ. Profese Online6(2), 36-40. doi: 10.5507/pol.2013.018
Stáhnout citaci

Reference

  1. DOZIER, A., M., KITZMAN, H., J., INGERSOLL, G., L., HOLMBERG, S., SCHULTZ, A., W. 2001. Development of an instrument to measure patient perception of the quality of nursing care. Research in Nursing and Health. 2001, vol. 24, no. 6, p. 506-517. ISSN 1098-240X. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  2. EXNER, L., RAITER, T., STEJSKALOVÁ, D. 2005. Strategický marketing zdravotnických zařízení. 1. vyd. Praha: Professional Publishing, 2005. 188 s. ISBN 80-86419-73-8.
  3. FARKAŠOVÁ, D. et al. 2006. Ošetřovatelství - teorie. 1. vyd. Martin: Osveta, 2006. 211 s. ISBN 80-8063-227-8.
  4. FINDIK, U., Y., UNSAR, S., SUT, N. 2010. Patient satisfaction with nursing care and its relationship with patient characteristics. Nursing & Health Sciences, 2001, vol. 12, no. 2, p. 162-169. ISSN 1442-2018. Přejít k původnímu zdroji...
  5. GLADKIJ, I. et al. 2003. Management ve zdravotnictví. Brno: Computer Press, 2003. 393 s. ISBN 80-7226-996-8.
  6. JAROŠOVÁ, D., JANÍKOVÁ, E., VRUBLOVÁ, Y., ZELENÍKOVÁ, R., TOMÁŠKOVÁ, H., PAPASTAVROU, E. 2011. Spokojenost pacientů s ošetřovatelskou péčí na chirurgických odděleních. Praktický lékař. 2011, roč. 91, č. 5, s. 269-273. ISSN 0032-6739.
  7. JOHANSSON, P., OLÉNI, M., FRILUND, B. 2002. Patient satisfaction with nursing care in the context of health care: a literature study. Scandinavian Journal of Caring Sciences. 2002, vol. 16, no. 4, p. 337-344. ISSN 1471-6712. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  8. KIM, H., S. 1991. Patient-Nurse collaboration in nursing care decision making: American studies. In International Nursing Research Conference, Nursing Research: Global Health Perspectives. Los Angeles, CA: American Nurses Association and Council of Nurse Researchers, 1991. 399 p. ISBN neuvedeno.
  9. MADAR, J. et al. 2004. Řízení kvality ve zdravotnickém zařízení. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2004. 248 s. ISBN 80-247-0585-0.
  10. MASTILIAKOVÁ, D. 2002. Úvod do ošetřovatelství - II. díl systémový přístup. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2002. 160 s. ISBN 80-246-0428-0.
  11. SUHONEN, R., LEINO-KILPI, H., VÄLIMÄKI, M., KIM, H., S. 2007. The Patient Satisfaction Scale - an empirical investigation into the Finnish adaptation. Journal of Evaluation in Clinical Practice. 2007, vol. 13, no. 1, p. 31-36. ISSN 1365-2753. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  12. SUHONEN, R., PAPASTAVROU, E., EFSTATHIOU, G., TSANGARI, E., JAROSOVA, D., LEINO-KILPI, H., PATIRAKI, E., KARLOU, E., BALOGH, Z., MERKOURIS, A. 2012. Patient satisfaction as an outcome of individualised nursing care. Scandinavian Journal of Caring Sciences. 2012, vol. 26, no. 2, p. 372-380. ISSN 1471-6712. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.