Profese online 2012, 5(2):6-10 | DOI: 10.5507/pol.2012.010

FYZIOTERAPIE FORMOU HRY U PACIENTŮ PO IKTU

Barbora Kolářová1, Radek Eliáš2, Petra Bastlová1
1 Ústav fyzioterapie, Fakulta zdravotnických věd, Univerzita Palackého, Olomouc, Česká republika
2 Oddělení rehabilitace, Fakultní nemocnice Olomouc, Olomouc, Česká republika

Předmětem této pilotní studie je verifikace vlivu pozitivních emocí na motorické učení prostřednictvím vizuálního feedbacku formou hry ve virtuálním prostředí u pacientů po iktu. Pilotního měření se zúčastnili 3 pacienti po cévní mozkové příhodě, kteří absolvovali dvoutýdenní terapii formou hry ve virtuálním prostředí. U každého pacienta byla hodnocena před a po terapii posturální stabilita a hrubá motorika paretické horní končetiny pomocí standardizovaného klinického testování (Berg Balance Scale, Action Research Arm Test) i přístrojového vyšetření (dynamická počítačová posturografie). Z výsledků hodnocení pacientů je zřejmý pozitivní efekt terapie na posturální stabilitu a koordinaci. Hru ve virtuálním prostředí považujeme za vhodný doplněk komplexního fyzioterapeutického přístupu u vybraných pacientů po cévní mozkové příhodě. Vzhledem k výsledkům naší pilotní studie jsou žádoucí další měření zabývající se touto problematikou.

Klíčová slova: motivace, motorické učení, hra, vizuální feedback, virtuální realita, cévní mozková příhoda, hemiparéza

Zveřejněno: říjen 2012  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Kolářová, B., Eliáš, R., & Bastlová, P. (2012). FYZIOTERAPIE FORMOU HRY U PACIENTŮ PO IKTU. Profese Online5(2), 6-10. doi: 10.5507/pol.2012.010
Stáhnout citaci

Reference

  1. BANZ, R., BOLLIGER, M., COLOMBO, G., DIETZ, V., LÜNENBURGER, L. 2008. Computerized visual feedback: an adjunct to robotic-assisted gait training. Physical therapy. 2008, vol. 88, no. 10, p. 1135-1145. ISSN 0031-9023. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  2. BETKER A. L., SZATURM, T., MOUSSAVI, Z. K., NETT, C. 2006. Video game-based exercises for balance rehabilitation: a single-subject design. Archives of Physical Medicine and Reahabilitation. 2006, vol. 87, no. 8, p. 1141-1149. ISSN 0003-9993. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  3. DINGA, Q., STEVENSON, I. H., WANG, N., LI, W., SUN Y., WANG, Q., KORDING, K., WEI, K. 2012. Motion games improve balance control in stroke survivors: A preliminary study based on the principle of constraint-induced movement therapy. Display. 2012, in press. ISSN 0141-9382.
  4. De HAART, M., GEURTS, A. C., HUIDEKOPER, S. C., FASOTTI, L., VAN LIMBEEK, J. 2004. Recovery of standing balance in postacute stroke patients (a rehabilitation cohort study). Archives of physical medicine and rehabilitation. 2004, vol. 85, no. 6, p. 886-895. ISSN 0003-9993. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  5. EHRSSON H. H., GEYER, S., NAITO, E. 2003. Imagery of voluntary movement of fingers, toes, and tongue activates corresponding body-part-specific motor representations. Journal of neurophysiology. 2003, vol. 90, no. 5, p. 3304-3316. ISSN 0022-3077. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  6. GENTILI, R., HAN, C. E., SCHWEIGHOFER, N., PAPAXANTHIS, C. 2010. Motor learning without doing: trial-by-trial improvement in motor performance during mental training. Journal of neurophysiology. 2010, vol. 104, no. 2, p. 774-83. ISSN 0022-3077. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  7. HENDERSON, A., KORNER-BITENSKY, N., LEVIN, M. 2007. Virtual Reality in Stroke Rehabilitation: A Systematic Review of its Effectiveness for Upper Limb Motor Recovery. Topics in Stroke Rehabilitation. 2007, vol. 14, no. 2, p. 52-61. ISSN 1074-9357. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  8. CHANG, Y. J, CHEN, S. F., JUANY, J. D. 2011. A Kinect- -based system for physical rehabilitation: A pilot study for young adults with motor disabilities. Research in Developmental Disabilities. 2011, vol. 32, no. 6, p. 2566-2570. ISSN 0891-4222. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  9. LANGE, B., FLYNN, S. M., RIZZO, A. A. 2009. Game- -based telerehabilitation. European Journal Of Physical and Rehabilitation Medicine. 2009, vol. 45, no. 1., p. 143-151. ISSN 1827-1804. Přejít na PubMed...
  10. LANGE, B., FLYNN, S., PROFFITT, R., CHANG, C. Y., RIZZO, A. S. 2010. Development of an interactive game-based rehabilitation tool for dynamic balance training. Topics in Stroke Rehabilitation. 2010, vol. 17, no. 5, p. 345-352. ISSN 1074-9357. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  11. LEWIT, G. N., WOODS, C., ROSIE, J. A., MCPHERSON, K. M. 2011. Virtual reality games for rehabilitation of people with stroke: perspectives from the users. Disability and Rehabilitation. Assistive Technology. 2011, vol. 6, no. 5, p. 453-463. ISSN 1748-3115. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  12. LOTZE, M., BRAUN, C., BIRBAUMER, N., ANDERS, S., COHEN, L. G. 2003. Motor learning elicited by voluntary drive. 2003, vol. 126, no. 4, p. 866-72. ISSN 0006-8950.
  13. VAN WEGEN, E., VERBUNT, J., VAN WIJK, R., VAN KORDELAAR, J., KWAKKEL, G. J. 2010. A comparison of two validated tests for upper limb function after stroke: The Wolf Motor Function Test and the Action Research Arm Test. Journal of rehabilitation medicine. 2010, vol. 42, no. 7, p. 694-696. ISSN 1650-1977. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  14. NISHIMURA, Y., ONOE, H., ONOE, K., MORICHIKA, Y., TSUKADA, H., ISA, T. 2011. Neural substrates for the motivational regulation of motor recovery after spinal-cord injury. PLoS One. 2011, vol. 6, no. 9, p. 1-8. ISSN 1932-6203. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  15. OLIVEIRA, C. B., MEDEIROS, I. R., GRETERS, M. G., FROTA, N. A., LUCATO, L. T., SCAFF, M., CONFORTO, A. B. 2011. Abnormal sensory integration affects balance control in hemiparetic patients within the first year after stroke. Clinics. 2011, vol. 66, no. 12, p. 2043-8. ISSN 1807-5932. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  16. PEREZ, M. A., LUNDBYE-JENSEN, J., NIELSEN, J. B. 2006. Changes in corticospinal drive to spinal motoneurones following visuo-motor skill learning in humans. The journal of physiology. 2006, vol. 15, no. 12, p. 843-55. ISSN 1807-5932. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  17. VÉLE, F. 1997. Kineziologie pro klinickou praxi. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 1997. 271 s. ISBN 80-7169-256-5.
  18. SUN, Y., YING, H., SEETOHUI, R.M., XUEMEI, W., YA, Z., QIAN, L., GUOQING, X., YE, S. 2012. Brain fMRI study of crave induced by cue Picture in online game addicts (male adolescents). Behavioral brain research. 2012, vol. 233, no. 2, p. 563-576. ISSN 0166-4328. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  19. YANG, Y., TSAI, M., CHUANG T., SUNG, W., WANG, R. 2008 Virtual reality-based training improves community ambulation in individuals with stroke: A randomized controlled trial. Gait and posture. 2008, vol. 28, no. 2, p. 201-206. ISSN 0966-6362. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  20. WALLACE, A. C., TALELLI, P., DILEONE, M., OLIVER, R., WARD, N., CLOUD, G., GREENWOOD, R., DI LAZZARO, V., ROTHWELL, J. C., MARSDEN, J. F. 2010. Standardizing the intensity of upper limb treatment in rehabilitation medicine. Clinical rehabilitation. 2010, vol. 24, no. 5, p. 471-478. ISSN 0269-2155. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.