Profese online 2009, 2(4):186-199 | DOI: 10.5507/pol.2009.018

ASTMA BRONCHIALE - EDUKAČNÍ DOPAD NA JEDINCE, PEDAGOGICKÉ PROSTŘEDÍ A AKTIVITY ŠKOLY

Jan Chrastina1, Danuška Tomanová2, Jana Marečková3
1 Fakulta zdravotnických věd, Univerzita Palackého, Olomouc, Česká republika
2 Ústav společenských a humanitních věd, Fakulta zdravotnických věd, Univerzita Palackého, Olomouc, Česká republika
3 Ústav ošetřovatelství, Fakulta zdravotnických věd, Univerzita Palackého, Olomouc, Česká republika

Cílem teoretického příspěvku je popsat možný edukační dopad astma bronchiale. Příspěvek vymezuje astma bronchiale jako příčinu zdravotního znevýhodnění a mapuje dopad nemoci na oblasti výchovně-vzdělávacího procesu. Východisky byla diagnostika současného stavu řešeného problému, a to pomocí metod komparace a kompilace dostupné pedagogické, speciálněpedagogické a odborné literatury s využitím dosavadních pedagogických zkušeností autorů, které byly v týmu podrobeny kritické diskusi. Následným brainstormingem autoři vymezili oblasti monitoringu - školní prostředí, pedagog, samotný jedinec a jeho rodina. Příspěvek přináší zamyšlení nad nalézáním strategie řešení situací, se kterými se může pedagog setkat v běžné praxi. Výstupem příspěvku je zmapování možných aspektů edukačního dopadu a postupné vytváření mapy problému chronického onemocnění. Prostředí školy by mělo respektovat a monitorovat vhodné podmínky pro realizaci vzdělávání, přičemž na tvorbě podmínek aktivně participuje pedagog. Ten by měl reflektovat individuální potřeby nemocného žáka. Pohledem multidisciplinárního týmu aktérů při řešení problému spolupracuje také nemocný žák a jeho rodina.

Klíčová slova: astma bronchiale, edukační dopad, suportivní aktivity školy, kompetence, učitel, zdravotník, zdravotní znevýhodnění

Zveřejněno: říjen 2009  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Chrastina, J., Tomanová, D., & Marečková, J. (2009). ASTMA BRONCHIALE - EDUKAČNÍ DOPAD NA JEDINCE, PEDAGOGICKÉ PROSTŘEDÍ A AKTIVITY ŠKOLY. Profese Online2(4), 186-199. doi: 10.5507/pol.2009.018
Stáhnout citaci

Reference

  1. BÁRTLOVÁ, S. 2005. Sociologie medicíny a zdravotnictví. 6. vyd. Praha: GRADA Publishing, 2005. 188 s. ISBN 80-2471197-4.
  2. Česko. Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních. Dostupný z WWW: http://www.msmt.cz/dokumenty/-vyhlaska-c-722005-sb-1.
  3. Česko. Vyhláška č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných. Dostupný z WWW: http://www.msmt.cz/dokumenty/vyhlaska-c-73-2005-sb-1.
  4. Česko. Vyhláška č. 207/1995 Sb., kterou se stanoví stupně zdravotního postižení a způsob jejich posuzování pro účely dávek státní sociální podpory. Dostupný z WWW: http://www.lexdata.cz/web/sb_free.nsf/c12571d20046a0b20000000000000000/c12571d20046a0b2c12566d400745687?OpenDocument.
  5. Česko. Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách. Dostupný z WWW: http://www.nrzp.cz/-zakon-o-socialnich-sluzbach/.
  6. Česko. Zákon č. 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi. Dostupný z WWW: http://www.gov.cz/wps/portal/_s.155/701/.cmd/ad/.c/313/.ce/10821/.p/8411/_s.155/701?PC_8411_l=111/2006&PC_8411_ps=10.
  7. Česko. Zákon č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře. Dostupný z WWW: http://portal.gov.cz/wps/portal/_s.155/703/.cmd/ad/.c/311/.ce/10823/.p/8413/_lp.814/0/_s.155/703?PC_8413_l=117/1995&PC_8413_ps=50#10823.
  8. Česko. Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon). Dostupný z WWW: http://www.msmt.cz/dokumenty/novy-skolskyzakon.
  9. ČEVELA, R., ČELEDOVÁ, L., DOLANSKÝ, H. 2009. Výchova ke zdraví pro střední zdravotnické školy. 1. vyd. Praha: GRADA Publishing, 2009. 112 s. ISBN 978-80-247-2860-5.
  10. FISCHER, S., ŠKODA, J. 2008. Speciální pedagogika. Edukace a rozvoj osob se somatickým, psychických a sociálním znevýhodněním. Praha: TRITON, 2008. 1. vyd. Praha: TRITON. 205 s. ISBN 978-80-7387-014-0.
  11. CHRASTINA, J., IVANOVÁ, K., MAREČKOVÁ, J. 2009. Životní styl s chronickou nemocí - teoretická východiska. In ČÁP, J., ŽIAKOVÁ, K. (eds.). Teória, výskum a vzdelavanie v ošetrovateľstve a v pôrodnej asistencii. Martin: Jeseniova lékarská fakulta, 2009. s. 193 - 207. ISBN 978-80-88866-61-9.
  12. JAROŠOVÁ, D. 2007. Úvod do komunitního ošetřovatelství. 1. vyd. Praha: GRADA Publishing, 2007. 100 s. ISBN 978-80-2472150-7.
  13. MAREČKOVÁ, J. 2006. Ošetřovatelské diagnózy v NANDA doménách. 1. vyd. Praha: GRADA Publishing, 2006. 264 s. ISBN 80-2671399-3.
  14. NAVRÁTIL, L. et al. 2008. Vnitřní lékařství pro nelékařské zdravotnické obory. 1. vyd. Praha: GRADA Publishing, 2008. 424 s. ISBN 978-80-247-2319-8.
  15. PIPEKOVÁ, J. 2006. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. vyd. Brno: Paido, 2006. 404 s. ISBN 80-7315-120-0.
  16. STREJČKOVÁ, A. et al. 2007. Veřejné zdravotnictví a výchova ke zdraví pro SZŠ. 1. vyd. Praha: Fortuna, 2007. 112 s. ISBN 97880-7168-943-0.
  17. ŠPATENKOVÁ, N. 2003. Problematika zdraví a nemoci. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2003 121 s. 80-2440648-9.
  18. Ústav zdravotnických informací a statistiky České republiky (ÚZIS). 2009. Zdravotnictví České republiky 2008 ve statistických údajích. 96 s. Dostupný také z WWW: http://www.uzis.cz/news.php?mnu_id=1100.[2009-09-23]. ISBN 978-80-7280-804-5.
  19. VALANCOVÁ, A., GURKOVÁ, E. 2009. Vplyv ochorenia na život rodičov dieťaťa s astmou - pilotná studia. Profese on-line [online]. Duben 2009, roč. 2, č. 2. [cit. 2009-08-01]. Dostupný z WWW: http://www.pouzp.cz/text/cs/vplyv-ochoreniana-zivot-rodicov-dietata-s-astmou-pilotna-studia.aspx. ISSN 1803-4330. Přejít k původnímu zdroji...
  20. VÍTKOVÁ, M. 2006. Somatopedické aspekty. 2. vyd. Brno: Paido, 2006. 302 s. ISBN 80-7315-134-0.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.