Profese online 2013, 6(2):18-23 | DOI: 10.5507/pol.2013.015

OPT MODEL KLINICKÉ ROZVAHY A ERUDICE STUDENTŮ OŠETŘOVATELSTVÍ PŘI VYUŽÍVÁNÍ POJMŮ ALIANCE 3N

Jana Marečková1, Soňa Bocková2, Petra Stefanová2, Lenka Mazalová1, Radka Matějková2, Jana Zapletalová2
1 Centrum vědy a výzkumu a Ústav ošetřovatelství, Fakulta zdravotnických věd, Univerzita Palackého, Olomouc, Česká republika
2 Centrum vědy a výzkumu, Fakulta zdravotnických věd, Univerzita Palackého, Olomouc, Česká republika

Hlavní cíl: Zjistit vliv procvičování ošetřovatelského procesu podle OPT modelu klinické rozvahy na erudici studentů oboru všeobecná sestra při využívání pojmů Aliance 3N.

Východiska: Motivem k realizaci studie bylo dílo autorek OPT modelu klinické rozvahy Pesut a Herman a výzkumné články k OPT modelu autorů Bartlett et al., Bland et al. a Kautz et al.

Metodika: Aplikován byl design přirozeného experimentu u dvou skupin studentů s použitím pretestu a posttestu. Výzkumné nástroje byly nově pro tuto studii připraveny na podkladě publikovaných článků Herman a Bartlett. Jednalo se o pracovní protokoly pro studenty a nástroj k hodnocení erudice klinické rozvahy. Proběhla obsahová validizace protokolů a u hodnotícího nástroje byla ověřena reliabilita. Sběr dat proběhl u souboru šedesáti tří studentů formou záznamů do pracovních protokolů. Data, extrahovaná z protokolů, byla zpracována na hladině signifikance 0,05 pomocí Studentova párového t-testu a Wilcoxonova párového testu.

Výsledky: Medián celkového skóre erudice klinické rozvahy byl, při maximálním dosažitelném počtu 29 bodů, u studentů prezenční formy v pretestu 18,9 a v posttestu 19,5 bodů. U kombinované formy byl před a po cvičení 18,0 a 17,0 bodů.

Závěry: U prezenční formy studia byla erudice klinické rozvahy s pojmy Aliance 3N po procvičování zlepšena, ale rozdíl nebyl statisticky signifikantní. U kombinované formy studia prokázal Wilcoxonův párový test signifikantní zhoršení. Využití NANDA diagnóz bylo u obou skupin subjektů explicitní, zásadní nedostatky byly shledány ve volbě optimálních NOC a NIC.

Klíčová slova: OPT model, pracovní protokoly, hodnotící nástroj, pretest, posttest, erudice klinické rozvahy, pojmy Aliance 3N

Zveřejněno: říjen 2013  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Marečková, J., Bocková, S., Stefanová, P., Mazalová, L., Matějková, R., & Zapletalová, J. (2013). OPT MODEL KLINICKÉ ROZVAHY A ERUDICE STUDENTŮ OŠETŘOVATELSTVÍ PŘI VYUŽÍVÁNÍ POJMŮ ALIANCE 3N. Profese Online6(2), 18-23. doi: 10.5507/pol.2013.015
Stáhnout citaci

Reference

  1. BARTLETT, R. et al. 2008. Evaluation of the OutcomePresent State Test Model as a Way to Teach Clinical Reasoning. Journal of Nursing Education. 2008, vol. 47, no. 8, pp. 337-344. ISSN 0148-4834. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  2. BLAND, A. R. et al. 2009. Implementation and Testing of the OPT Model as a Teaching Strategy in a Undergraduate Psychiatric Nursing Course. Nursing Education Perspectives. 2009, vol. 30, no. 1, pp. 14-21. Přejít na PubMed...
  3. ISSN 1536-5026.
  4. KAUTZ, D. D. et al. 2005. Promoting Clinical Reasoning in Undergraduate Nursing Students: Application and Evaluation of the Outcome Present State Test (OPT) Model of Clinical Reasoning. International Journal of Nursing Education Scholarship. 2005, vol. 2, no. 1, pp. 1-19. ISSN 1548-923X. Přejít k původnímu zdroji...
  5. KAUTZ, D. D. et al. 2006. Using NANDA, NIC, and NOC (NNN) Language for Clinical Reasoning With the Outcome-Present State-Test (OPT) Model. International Journal of Nursing Terminologies and Classifications. 2006, vol. 17, no. 3, pp. 129-138. ISSN 2047-3095. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  6. KUIPER, R. A. et al. 2008. Debriefing with the OPT Model of Clinical Reasoning during High Fidelity Patient Simulation. International Journal of Nursing Education Scholarship. 2008, vol. 5, no. 1, pp. 1-14. ISSN 1548-923X. Přejít k původnímu zdroji...
  7. MAREČKOVÁ, J. et al. 2013. Nástroje klinické rozvahy pro výuku ošetřovatelského procesu. Ošetrovateľstvo: teória, výskum, vzdelávanie. 2013, roč. 3, č. 2. V tisku. ISSN 1338-6263.
  8. MAREČKOVÁ, J. et al. 2013. OPT model a klinická rozvaha v ošetřovatelském procesu - předvýzkum.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.