PT Journal AU Markova, K Jedlinska, M TI AUTISMUS - VYMENNY OBRAZKOVY KOMUNIKACNI SYSTEM SO Profese Online PY 2012 BP 16 EP 19 VL 5 IS 1 DI 10.5507/pol.2012.004 DE autismus; poruchy autistickeho spektra (PAS); intervence u autismu; komunikacni systemy; vymenny obrazkovy komunikacni system (VOKS) AB Cil: Vymenny obrazkovy komunikacni system (VOKS) je na podminky Ceske republiky (CR) modifikovana metoda vychazejici z komunikacniho systemu PECS (The picture exchange communication system), ktery byl vytvoren v Chicagu v USA. Vyzkum mel za cil zmapovat spokojenost uzivatelu s touto metodou, zhodnotit obtiznost osvojeni metody VOKS a zmapovat dodrzovani doporucenych postupu. Uzivatelem autori rozumi, pracovnika, ktery vyuziva metodu VOKS pri komunikaci s klienty s PAS. Ve vyzkumne casti jsou prezentovany vysledky setreni, ktere se uskutecnilo v peti vybranych specialnich zarizeni a ctyrech skolach na uzemi cele CR.Metody: Vyzkumne setreni probehlo v obdobi od zari 2010 do prosince 2010. Byl vytvoren dotaznik vlastni konstrukce, ktery obsahoval 24 otazek. Kriteriem pro zarazeni respondentu do vyzkumu, byla prace s metodou VOKS v zamestnani, ktere respondenti aktualne vykonavali. Vyzkumny soubor tvoril 54 respondentu.Vysledky: Analyzou vysledku bylo zjisteno, ze vetsina respondentu je spokojena s metodou VOKS. Rozdily jsou patrne v dobe osvojeni metody VOKS v praxi. Na tomto konkretnim vzorku respondentu se nepodarilo urcit obecne platny cas potrebny k osvojeni metody VOKS. Jako problematicke se jevi i presne dodrzovani postupu. Hlavnimi duvody nedostatecneho dodrzovani postupu v praxi je potreba individualniho prizpusobeni klientovi, nedostatek personalu a nedostatek casu na nacvik. Velkym problemem je aplikace metody v dobe dovolenych proskoleneho personalu.Zaver: Vyzkum naznacil, ze metoda VOKS se prozatim, z pohledu individualniho hodnoceni respondentu, jevi jako vhodna pro komunikaci s klienty s ruznorodymi poruchami reci. Metoda VOKS muze prispet pracovnikum ve specialnich zarizenich ke zkvalitnovani osetrovatelske pece a k lepsimu uspokojovani potreb klienta. ER