RT Journal Article SR Electronic A1 Chrastina, Jan A1 Tomanová, Danuška A1 Marečková, Jana T1 ASTMA BRONCHIALE - EDUKAČNÍ DOPAD NA JEDINCE, PEDAGOGICKÉ PROSTŘEDÍ A AKTIVITY ŠKOLY JF Profese Online YR 2009 VO 2 IS 4 SP 186 OP 199 DO 10.5507/pol.2009.018 UL https://profeseonline.upol.cz/artkey/pol-200904-0003.php AB Cílem teoretického příspěvku je popsat možný edukační dopad astma bronchiale. Příspěvek vymezuje astma bronchiale jako příčinu zdravotního znevýhodnění a mapuje dopad nemoci na oblasti výchovně-vzdělávacího procesu. Východisky byla diagnostika současného stavu řešeného problému, a to pomocí metod komparace a kompilace dostupné pedagogické, speciálněpedagogické a odborné literatury s využitím dosavadních pedagogických zkušeností autorů, které byly v týmu podrobeny kritické diskusi. Následným brainstormingem autoři vymezili oblasti monitoringu - školní prostředí, pedagog, samotný jedinec a jeho rodina. Příspěvek přináší zamyšlení nad nalézáním strategie řešení situací, se kterými se může pedagog setkat v běžné praxi. Výstupem příspěvku je zmapování možných aspektů edukačního dopadu a postupné vytváření mapy problému chronického onemocnění. Prostředí školy by mělo respektovat a monitorovat vhodné podmínky pro realizaci vzdělávání, přičemž na tvorbě podmínek aktivně participuje pedagog. Ten by měl reflektovat individuální potřeby nemocného žáka. Pohledem multidisciplinárního týmu aktérů při řešení problému spolupracuje také nemocný žák a jeho rodina.