PT - JOURNAL ARTICLE AU - Chrastina, Jan AU - Tomanová, Danuška AU - Marečková, Jana TI - ASTMA BRONCHIALE - EDUKAČNÍ DOPAD NA JEDINCE, PEDAGOGICKÉ PROSTŘEDÍ A AKTIVITY ŠKOLY DP - 2009 Oct 1 TA - Profese Online PG - 186--199 VI - 2 IP - 4 AID - 10.5507/pol.2009.018 IS - 18034330 AB - Cílem teoretického příspěvku je popsat možný edukační dopad astma bronchiale. Příspěvek vymezuje astma bronchiale jako příčinu zdravotního znevýhodnění a mapuje dopad nemoci na oblasti výchovně-vzdělávacího procesu. Východisky byla diagnostika současného stavu řešeného problému, a to pomocí metod komparace a kompilace dostupné pedagogické, speciálněpedagogické a odborné literatury s využitím dosavadních pedagogických zkušeností autorů, které byly v týmu podrobeny kritické diskusi. Následným brainstormingem autoři vymezili oblasti monitoringu - školní prostředí, pedagog, samotný jedinec a jeho rodina. Příspěvek přináší zamyšlení nad nalézáním strategie řešení situací, se kterými se může pedagog setkat v běžné praxi. Výstupem příspěvku je zmapování možných aspektů edukačního dopadu a postupné vytváření mapy problému chronického onemocnění. Prostředí školy by mělo respektovat a monitorovat vhodné podmínky pro realizaci vzdělávání, přičemž na tvorbě podmínek aktivně participuje pedagog. Ten by měl reflektovat individuální potřeby nemocného žáka. Pohledem multidisciplinárního týmu aktérů při řešení problému spolupracuje také nemocný žák a jeho rodina.