PT Journal AU Chrastina, J Tomanova, D Mareckova, J TI ASTMA BRONCHIALE - EDUKACNI DOPAD NA JEDINCE, PEDAGOGICKE PROSTREDI A AKTIVITY SKOLY SO Profese Online PY 2009 BP 186 EP 199 VL 2 IS 4 DI 10.5507/pol.2009.018 DE astma bronchiale; edukacni dopad; suportivni aktivity skoly; kompetence; ucitel; zdravotnik; zdravotni znevyhodneni AB Cilem teoretickeho prispevku je popsat mozny edukacni dopad astma bronchiale. Prispevek vymezuje astma bronchiale jako pricinu zdravotniho znevyhodneni a mapuje dopad nemoci na oblasti vychovne-vzdelavaciho procesu. Vychodisky byla diagnostika soucasneho stavu reseneho problemu, a to pomoci metod komparace a kompilace dostupne pedagogicke, specialnepedagogicke a odborne literatury s vyuzitim dosavadnich pedagogickych zkusenosti autoru, ktere byly v tymu podrobeny kriticke diskusi. Naslednym brainstormingem autori vymezili oblasti monitoringu - skolni prostredi, pedagog, samotny jedinec a jeho rodina. Prispevek prinasi zamysleni nad nalezanim strategie reseni situaci, se kterymi se muze pedagog setkat v bezne praxi. Vystupem prispevku je zmapovani moznych aspektu edukacniho dopadu a postupne vytvareni mapy problemu chronickeho onemocneni. Prostredi skoly by melo respektovat a monitorovat vhodne podminky pro realizaci vzdelavani, pricemz na tvorbe podminek aktivne participuje pedagog. Ten by mel reflektovat individualni potreby nemocneho zaka. Pohledem multidisciplinarniho tymu akteru pri reseni problemu spolupracuje take nemocny zak a jeho rodina. ER