PT - JOURNAL ARTICLE AU - Marečková, Jana AU - Bocková, Soňa AU - Stefanová, Petra AU - Mazalová, Lenka AU - Matějková, Radka AU - Zapletalová, Jana TI - OPT MODEL KLINICKÉ ROZVAHY A ERUDICE STUDENTŮ OŠETŘOVATELSTVÍ PŘI VYUŽÍVÁNÍ POJMŮ ALIANCE 3N DP - 2013 Oct 1 TA - Profese Online PG - 18--23 VI - 6 IP - 2 AID - 10.5507/pol.2013.015 IS - 18034330 AB - Hlavní cíl: Zjistit vliv procvičování ošetřovatelského procesu podle OPT modelu klinické rozvahy na erudici studentů oboru všeobecná sestra při využívání pojmů Aliance 3N.Východiska: Motivem k realizaci studie bylo dílo autorek OPT modelu klinické rozvahy Pesut a Herman a výzkumné články k OPT modelu autorů Bartlett et al., Bland et al. a Kautz et al.Metodika: Aplikován byl design přirozeného experimentu u dvou skupin studentů s použitím pretestu a posttestu. Výzkumné nástroje byly nově pro tuto studii připraveny na podkladě publikovaných článků Herman a Bartlett. Jednalo se o pracovní protokoly pro studenty a nástroj k hodnocení erudice klinické rozvahy. Proběhla obsahová validizace protokolů a u hodnotícího nástroje byla ověřena reliabilita. Sběr dat proběhl u souboru šedesáti tří studentů formou záznamů do pracovních protokolů. Data, extrahovaná z protokolů, byla zpracována na hladině signifikance 0,05 pomocí Studentova párového t-testu a Wilcoxonova párového testu.Výsledky: Medián celkového skóre erudice klinické rozvahy byl, při maximálním dosažitelném počtu 29 bodů, u studentů prezenční formy v pretestu 18,9 a v posttestu 19,5 bodů. U kombinované formy byl před a po cvičení 18,0 a 17,0 bodů.Závěry: U prezenční formy studia byla erudice klinické rozvahy s pojmy Aliance 3N po procvičování zlepšena, ale rozdíl nebyl statisticky signifikantní. U kombinované formy studia prokázal Wilcoxonův párový test signifikantní zhoršení. Využití NANDA diagnóz bylo u obou skupin subjektů explicitní, zásadní nedostatky byly shledány ve volbě optimálních NOC a NIC.